Steeds meer bedrijven werken in de cloud, maar telefonie in de cloud is nog niet bij iedereen bekend. Bellen via de cloud is een mooie benaming voor het bellen via internet/IP. In deze blog ga ik een aantal van de grootste voordelen van bellen in de cloud ten opzichte van een vaste telefoonaansluiting behandelen.
Betere bereikbaarheid
Er is een hoop verandert aan onze manier van werken. Voorheen zaten mensen op een vaste werkplek met een eigen telefoon. Tegenwoordig zijn er flexwerkers, medewerkers die thuis werken en natuurlijk wordt er bij klanten op locatie gewerkt. Bereikbaar zijn voor je klanten om advies te geven of voor je collega’s om dringende vragen te beantwoorden is de norm. Door vaste toestellen te voorzien van een internetkabel zijn gesprekken eenvoudiger door te schakelen naar mobiele telefoons. Of je neemt je telefoon mee op locatie en plugt daar een internetkabel in, zodat je direct weer op het vaste bedrijfsnummer te bereiken bent. Hierdoor ben je minder afhankelijk van een vast locatie en neemt je flexibiliteit toe.
Koppeling met agenda en wisselgesprekken
Telefonie in de cloud geeft ook de mogelijkheid om je telefoon te koppelen aan je agenda zodat inkomende telefoongesprekken worden doorgeschakeld naar een antwoordapparaat of collega. Als je in gesprek bent en er komt een tweede telefoontje binnen kun je kiezen voor een wisselgesprek of doorschakeling naar een collega/voicemail. Je kunt je voicemails ook als geluidsfragmenten naar je inbox van je e-mail laten sturen, zodat je een beter overzicht hebt en niemand vergeet terug te bellen.
Lagere tarieven
Door over te schakelen naar cloud telefonie zijn er geen fysieke telefooncentrale en monteurs meer nodig. Dit zijn gelijk de hoogste kostenposten van traditionele telefonie, die worden vervangen door online communicatiesystemen en onderhoud door je telecomprovider. Hierdoor zijn abonnementskosten en beltarieven flink lager.
Overige voordelen
Mocht je onderneming groeien dan is een onlinesysteem in korte tijd uit te breiden naar de nieuwe behoefte. Het toevoegen en verwijderen van gebruikers, functies en nieuwe lijnen kan door IT-specialisten op afstand geregeld worden. Hierdoor betaal je niet voor diensten die je niet gebruikt, het is een dynamisch systeem wat zich met je organisatie mee ontwikkelt.
Meerdere dingen tegelijk doen
Staat bij op kantoor of bij je thuis de muziek altijd aan dan kan je zelfs je radio koppelen aan je cloud, waardoor de muziek uit gaat als je je telefoon opneemt.