Wonen

Slaaptekort? Los dat zo snel mogelijk op!

single-image

Een goed slaapritme is belangrijk voor lichaam en geeft je genoeg energie om je dag zo succesvol mogelijk door te komen. Maar lukt dat je wel? Hier wat tips om het maximale uit je slaap te halen!

 

We ken het gevoel allemaal wel: je ligt in bed, je lichaam is toe aan slaap maar het wil maar niet lukken. Geen houding voelt goed genoeg om in slaap te vallen en je gedachten draaien overuren over het heden, verleden en toekomst. Toch is de gemiddelde volwassene op z’n best als je 7 tot 9 uur slaap hebt gepakt. Voor velen is dat eenvoudiger gezegd dan gedaan! Daarom is onze razende reporter op onderzoek uitgegaan om jou te voorzien van de juiste informatie.

Pre-slaap ritme

Wat je voor het slapen doet is misschien wel net zo belangrijk als het slapen zelf. Mensen zijn gewoontedieren en als je voor het slapen gaan jezelf teveel prikkels geeft die je wakker houden kan je dit voelen in de late uren. Uit onderzoek is gebleken dat ‘intensief’ op je mobiel en je laptop bezig te zijn of tv te kijken voor het slapen invloed heeft op hoe snel je in slaap kan vallen. Daarom wordt het aangeraden om wat ‘rustigers’ te doen en er een gewoonte van te maken. Hierdoor weet zowel je lichaam en je brein dat het tijd is om te gaan slapen.

Voor ieder werkt iets anders

Dat betekent niet gelijk dat wat werkt voor een bepaalde persoon, dit ook gelijk de oplossing is voor een ander. Maar hier wat voorbeelden je slaapritme kunnen stimuleren. Zo is het sporten overdag goed voor je gezondheid en je slaap, 3 uur voor het slapen gaan niet eten en alcohol links laten liggen helpen ook heel goed. Misschien wel de belangrijkste tip, zoek een gewoonte voor het slapen gaan die jou helpt in een rustige toestand te komen. Drink wat thee, lees een boek of mediteren kunnen heel effectief zijn.

Een rommelige omgeving

Als het om je heen rommelig is, kan dit averechts werken en je gedachten in de late uren ook rommelig maken. Daarom is het laatste advies om je omgeving zo schoon en geordend mogelijk te hebben en houden. Als je daar geen ruimte voor hebt is het handig om meubilair te hebben die zorgen voor orde en rust. Zo kun je kiezen voor een hoogslaper met bureau die je extra ruimte geeft, multifunctioneel is en ook nog eens comfortabel is voor het slapen.

Dat waren de tips van de razende reporter, probeer ze eens uit en hopelijk kun je snel 8 uur lang vertoeven in dromenland!

You may also like